2.0.0.6_0, 2017-01-20 14:05:42
Transporter og Caddy med 4MOTION firehjulstrekk i skogen

4MOTION firehjulstrekk.

4MOTION firehjulstrekksystem fra Volkswagen sørger for godt veigrep, solide kjøreegenskaper og sikker styring selv når kjøreforholdene er krevende. Alle Volkswagen Nyttekjøretøy tilbys med og uten firehjulstrekksystem, og alle Amarok-modellene har firehjulstrekk som standard.

– Firehjulstrekksystemene fra Volkswagen sørger for at du og din last kommer raskt og trygt frem til jobb uansett føre, sommer som vinter. Få utfordringer er for tøffe, sier Jarle Johnsen med et smil. Han er produktsjef for Transporter hos Volkswagen Nyttekjøretøy.

Finnes det ulike varianter av 4MOTION avhengig av hvilken bilmodell man velger?
– 4MOTION er varemerkenavnet på Volkswagens permanente firehjulstrekksystem, og det finnes flere ulike løsninger tilpasset de ulike bilmodellene. Caddy  og Transporter og den nye Crafter benytter seg av den nyeste Haldex 5-teknologien. Transporter og Crafter kan leveres med en mekanisk differensialsperre på bakakselen i kombinasjon med 4MOTION firehjulsdrift, noe som er unikt i segmentet. Den gjør det lettere å kjøre i gang under ekstra vanskelige forhold. Amarok leveres med to ulike systemer: permanent 4MOTION firehjulsdrift med Torsen-senterdifferensial og et innkoblbar 4MOTION firehjulsdrift med reduksjonsgir. Felles for begge Amarok-systemene er at de leveres med differensialsperre som standard på bakakselen. 

– Det som er felles for alle løsningene, er at de er robuste systemer som sikrer optimal fremkommelighet på ulike underlag. Til og med på tørre veier vil bilens kjøreegenskaper forbedres ved at den blir mer retningsstabil og setter seg bedre enn en bil med tohjulstrekk. Alt ligger med andre ord til rette for en sikker og komfortabel transport av både personer og varer.

Firehjulstrekk er populært
Ønsket om en sikker og komfortabel fremkommelighet gjenspeiler seg også i salget av biler med firehjulstrekk. Og det er Caddy og Transporter som stikker seg ut som de mest populære modellene.

– Salgstallene viser at firehjulstrekk er svært populært blant våre kunder. I fjor solgte vi totalt 4500 Volkswagen Caddy og 4500 Volkswagen Transporter. Ser man nærmere på hvor stor andel av disse bilene som hadde 4MOTION, ser vi at drøye 50 prosent av de solgte Caddy-modellene hadde 4MOTION, og at drøye 80 prosent av Transporterne hadde 4MOTION, sier Johnsen.

– Har firehjulstrekk noe å si for annenhåndsverdien?

– Nyttekjøretøy med 4MOTION er særdeles attraktive på bruktbilmarkedet, og holder seg av den grunn vesentlig bedre i pris enn biler uten firehjulstrekk. Dette ser man også ved oppsett av leasing, der det blir satt en restverdi. 4MOTION-modeller har en høyere restverdi og derav blir forskjellen på månedskostnaden ved leasing svært liten sammenlignet med tohjulstrekk. Spesielt kommer den populære kombinasjonen 4MOTION/DSG automatgir godt ut.

Sømløs kraftfordeling
Fordelene med den nyeste generasjonen av Haldex 5-koblingen som sitter på nye Transporter og Caddy er lav vekt, redusert forbruk, forbedrede kjøreegenskaper og bedre kjøredynamikk.

– Haldex 5 fungerer slik at begge modellene i utgangspunktet er forhjulsdrevne modeller der Haldex-løsningen sitter montert foran bakakselen. Det geniale er at systemet helt sømløst fordeler kraft helt avhengig av kjøresituasjonen. Det clutchbaserte Haldex-systemet fordeler kraften inntil 50-50 foran og bak. Fordelen med det er at det sikrer god drivstofføkonomi, kjørekomfort og maksimal fremkommelighet når man trenger det. Systemene er lynraske og sømløse, og forbedrer bilenes kjøreegenskaper sommer og vinter, sier Johnsen.

– Hvorfor er 4MOTION et smart valg, mener du?

– Jeg mener at 4MOTION er et smart valg fordi prisen er fornuftig, og nettopp fordi det sikrer deg de beste kjøreegenskapene året rundt. Jeg ser bare oppsider ved å velge 4MOTION firehjulstrekk til sin neste varebil, og derfor bør det kunne sies å være et smart valg for alle. Med tanke på årstidene og veistandarden i Norge, er det et smart valg for alle som ikke vil lure på om de skal komme frem eller ikke. Sist, men ikke minst, vil jeg si at 4MOTION er smart valg for alle som kjører mye med tunge tilhengere fordi du til enhver tid har et godt veigrep, sier han.

Produktsjefen kan kun se én ulempe med 4MOTION.

– For de kundene som har mest mulig nyttelast som prioritet 1, så vil 4MOTION være en ulempe på grunn av den lille ekstra vekten (50-100kg) systemet gir. Da må man veie for og imot hva som er viktigst i forhold til bruksmønster. Et avisbud i Valdres vil nok være helt avhengig av firehjulstrekk for å komme frem dit han skal, men det kan være at et avisbud i Oslo sannsynligvis vil klare seg helt fint med en tohjulstrekk.

Fabrikkmontert firehjulstrekk
Firehjulstrekksystemene fra Volkswagen sørger for at varebilene yter perfekt selv under ekstreme værforhold. Men hva skiller Volkswagens firehjulstrekksystemer fra konkurrentenes systemer?

– Fordelen med Volkswagens firehjulstrekksystem er at de er fabrikkmontert, at de jobber helt sømløst og lynraskt, samt at de har lav vekt. All vekt som legges på et kjøretøy vil påvirke hvor mye faktisk nyttelast man til slutt kan ha med seg. For mange varebilsjåfører vil derfor den lave vekten, og de forbedrede kjøreegenskapene være et stort pluss, sier Johnsen.

– Hvor stor forskjell vil du si at det er å ha en arbeidsbil med firehjulstrekk kontra en bil med tohjulstrekk på vinterføre?

– Også tohjulstrekk har god fremkommelighet fordi motoren og tyngden sitter over drivhjulene, men med en arbeidsbil med mye vekt i varerommet eller en tilhenger bak kan det være et spørsmål om å komme frem eller ikke.

Ønsker du mer informasjon?