vw Multivan T6.1 T6 6.1 verdenspremiere Volkswagen

Verdenspremiere på Multivan 6.1- digitalisert og oppgradert | 28.02.2019

Verdenspremiere på Multivan 6.1- digitalisert og oppgradert | 28.02.2019

Et ikon oppdateres: Transporter, Caravelle og Multivan. Alle er bestselgere. Gjennom seks generasjoner – fra T1 til T6 – er det solgt mer enn 12 millioner eksemplarer i hele verden. Nå får hele produktlinjen en stor oppdatering

Et ikon oppdateres: Transporter, Caravelle og Multivan. Alle er bestselgere. Gjennom seks generasjoner – fra T1 til T6 – er det solgt mer enn 12 millioner eksemplarer i hele verden. Nå får hele produktlinjen en stor oppdatering

T6.1. Stikkord: Digital, oppkoplet mot Internett – og elektrifisert. Volkswagen Nyttekjøretøy har kontinuerlig videreutviklet og forbedret originalen for europeisk persontransport og mellomstore varebiler. Denne oppdateringen er intet unntak. I integrasjonen av en ny generasjon infotainment- og assistentsystemer, har utviklingsteamet dykket dypt ned i dagens teknologi.

Nye førerassistentsystemer - sidevindassistent blir standard

Den hydrauliske servostyringen i T6 erstattes av et elektromekanisk system i T6.1, som tillater aktive styreinngrep. Dette endrer alt, siden det gir mulighet for nye assistentsystemer, ifølge Alexander Hitzinger, styremedlem og ansvarlig for teknisk utvikling. “Med nye T6.1 ville vi sette en ny standard for kjøresikkerhet og komfort. Spesielt viktig for oss var kjørestabiliteten, og her har vi gjort betydelige framskritt”, fortsetter Hitzinger. De nye assistentsystemene inkluderer sidevindassistent (standard) som stabiliserer kjøretøyet automatisk når sterke vindkast blåser over veien, noe som gir en betydelig sikkerhetsgevinst. Andre nye førerassistentsystemer vil være Lane Assist, Park Assist (for forenklet parkering) Side Protection (gjør manuell manøvrering enklere), Rear View Assist (hjelper deg å unngå ryggeulykker), Trailer Assist (gjør det enklere å manøvrere med tilhenger). Utvalget av nye systemer suppleres også med et dynamisk veiskiltdiplay.

Nye førerassistentsystemer styrer og bremser automatisk

Takket være den nye elektromekaniske servostyringen, vil også «Lane Assist» være tilgjengelig. Systemet leser veimarkeringene ved hjelp av kamera, og holder T6.1 automatisk i kjørefeltet. «Park Assist» vil fra nå av forenkle parkering og rygging ut fra parkeringsplasser. Når systemet er aktivert, vil kjøretøyet automatisk guides inn og ut av trange områder – det eneste sjåføren trenger å gjøre er å kontrollere gass og brems. For å unngå uhell under manuell manøvrering, er sidebeskyttelsessystemet fra Crafter nå tilpasset bruk i T6.1. Det bruker ultralydsensorer fordelt rundt kjøretøyet for å redusere risikoen for sammenstøt.

«Trailer Assist» gir enklere rygging med tilhenger

Alle utgavene i modellutvalget er ideelle trekkvogner, med maksimal tilhengervekt på opptil 2500 kg (avhengig av motorvalg). Nå vil «Trailer Assist», kjent fra Crafter, gjøre det enklere å manøvrere med tilhenger. Systemet tar hånd om all den kompliserte omvendttenkingen rygging med tilhenger tradisjonelt krever. Med «Trailer Assist» justerer sjåføren ganske enkelt ønsket ryggevinkel med rotasjonsbryteren til de elektriske speilene – som blir en joystick – sammen med displayet i dashbordet. Så tar T6.1 over styringen. «Trailer Assist» benytter «Park Assist», den elektromekaniske styringen og «Rear View»-ryggekameraet – som registrerer tilhengervinkelen. Utvalget av nye tilgjengelige assistentsystemer suppleres med et frontkamera som sørger for skiltgjenkjenning.

Digitalisert interiør gir nytt dashboard

Dashbordet i T6.1 har fått nytt utseende og designleder Albert Kirzinger sier følgende om redesignet av de analoge instrumentene: “Vi har systematisk skreddersydd dashboardet i tråd med førerens krav til en digital arbeidsplass for å muliggjøre tilkobling til den digitale verden vi lever i”. Dette var hovedforutsetningen for å integrere Digital Cockpit (heldigitale instrumenter) og den tredje generasjonen av modulært infotainmentsystem (MIB3) i T6.1. Fusjonen mellom Digital Cockpit og MIB3 skaper et nytt digitalt landskap av skjermer og kontroller i førerhuset.
Den «Digitale Cockpiten» har et display på hele 10,25", som setter en ny standard for klar lesbarhet og kvalitetsfølelse (standard på Multivan Highline). Sjåføren vil kunne velge mellom forskjellige visninger med «View»-knappen på multifunksjonsrattet. Man kan velge mellom to ulike visningsmuligheter; Konfigurasjon 1: Turteller og speedometer viser som interaktive rundinstrumenter, mens det sentrale feltet imellom kan velges til å vise personalisert innhold, som for eksempel telefonens kontaktliste. Velges toppmodellen av infotainmentsystemet, kan også navigasjonskartet vises mellom de to instrumentklokkene. Konfigurasjon 2: En digitalvisning som tilbyr forskjellige informasjonsfelt istedenfor speedometer og turteller. Også i denne visningen kan det sentrale feltet benyttes for personlig innhold, for eksempel mediebiblioteket. De tradisjonelle, analoge instrumentene er også redesignet, med et multifunksjonsdisplay sentralt mellom instrumentklokkene.

Nye infotainmentskjermer - MIB3 med opptil 9,2 tommers display

Den viktigste nye utstyrsfunksjonen for infotainmentsystemet er et integrert SIM-kort (eSIM) som åpner for nye muligheter til å koble seg på nettbaserte funksjoner og tjenester. MIB3-systemene tilbyr også funksjoner som internettradio og musikkstreamingtjenester. eSIM gjør også bruken mer intuitiv som blant annet skyldes det at de nye 8" (Discover Media) og 9,2" (Discover Pro) infotainmentskjermene i T6.1 nå er touchbaserte og kan også reagere på stemmestyring. Startskjerm og funksjoner kan personaliseres, på samme måte som på en smarttelefon. Displayet på «Discover Pro» er også dekket av glass. Infotainmentprogrammet vil også inneholde MIB2, med «Composition Audio» (standard på basismodellene) og «Composition Colour» (6,5 tommers touchskjerm), som er standard fra Caravelle Highline og Multivan Comfortline (hvordan standardutstyret blir i Norge er enda ikke besluttet).

 

Infotainmentsystem med integrert eSIM

Den største utstyrsnyheten i alle infotainmentsystemene er et integrert SIM-kort (eSIM). Det er standard fra «Composition Colour». eSIM åpner for en hel rekke online baserte funksjoner og tjenester, for eksempel «eCall»: I et ulykkestilfelle vil systemet automatisk sende bilens posisjon til et nødsenter, og en taletilkopling blir opprettet. Dersom det ikke svares fra kjøretøyet, alarmeres nødetatene. I tillegg vil eSIM representere grensesnittet til «Volkswagen We» – en ny verden av onlinetjenester. MIB3-displayene vil for eksempel gi direkte tilgang til internettradio og strømmetjenester.

Trådløs tilkopling med Apple CarPlay®

«App Connect» er en annen viktig funksjon i MIB3. Apper fra smarttelefoner som Google Maps eller Spotify kan brukes direkte via touchskjermene (både 8,0 og 9,2-tommer). Til nå har en slik tilkobling krevd kabel. Dette er nå et tilbakelagt stadium for iPhone-brukere: Så snart en iPhone er koplet opp mot MIB3, vil den automatisk kommunisere med infotainmentsystemet via Bluetooth og trådløs Apple Car Play®.

Ekstra lagringskapasitet og strømuttak

Volkswagen Nyttekjøretøy har også utviklet helt nye løsninger skreddersydd for en effektiv arbeidsdag. Dette inkluderer 230-volt stikkontakt ved førersetet, og et låsbart rom i dobbelbenken på passasjersiden. I tillegg kommer et lastetilvalg for ekstra lange objekter: De kan nå skyves under dobbelbenken på passasjersiden. Det øker maksimal kollilengde fra 2450 mm til 2800 mm, og fra 2900 mm til 3300 mm for utgaver med lang akselavstand. Transporter 6.1 vil også leveres med separat låsing av lasterommet som standard, med to moduser: låsing bare av kabinene, eller låsing bare av lasterommet.

Nytt utstyrsnivå for Multivan 6.1

Ytterligere utstyr på Multivan 6.1 Highline inkluderer nye LED-frontlykter og også nye LED-lys bak, «Park Assist» (som inkluderer «Park Pilot» og manøvreringsbrems-funksjon), 8-tommers «Discover Media» navigasjonssystem, og «Digital Cockpit».

Motorer

Motorprogrammet har også blitt omkonfigurert. T6.1 med forhjulsdrift vil tilbys med effektive 2,0 liters turbodieselmotorer (2,0 TDI motorer med utganger fra 66 kW/90hk til 146 kW/199hk). De oppfyller alle Euro-6d-TEMP-EVAP-utslippsstandarder. Den nye basismotoren blir nå 90 hk (66 kW). Neste alternativ blir 110 hk (81 kW), som erstatter de to tidligere motoralternativene på 102 hk (75 kW) og 114 hk (84 kW). 2,0 TDI med 150 hk (110 kW) og 2,0 TDI Biturbo med 199 hk (146 kW) blir overført fra forgjengeren.150hk og 199hk TDI kan bestilles med DSG automatgirkasse og kombinasjon 4MOTION/DSG.

Takket være selskapet ABT vil T6.1 også kunne tilbys som elbil (112hk/82 kW) med batterikapasitet på enten 38,8 kWh eller 77,6 kWh. Dette gir en rekkevidde på mer enn 400 km etter NEDC-standarden) - ideelt for kommersiell drift i urbane strøk. Hvorvidt denne vil importeres til Norge er ikke avklart enda.

Inn i fremtiden

Dr Thomas Sedran, styreleder i Volkswagen Nyttekjøretøy Tyskland sier følgende om verdenspremieren: “I kveld presenterte vi T6.1 til et publikum av internasjonale medierepresentanter i Autostadt Wolfsburg - bare noen få meter fra stedet der de første prototyper av modellserien ble bygget for 70 år siden. Helt siden har vi kontinuerlig videreutviklet og forbedret standarden for europeiske varebiler, kassebiler og bobiler. Denne oppgraderingen er intet unntak, men snarerer en vei inn i fremtiden. Den nye T6.1 er en oppdatert versjon av en bekreftet personbilsuksess hvor assistent- og infotainmentsystemer samt tilkobling til dagens teknologien står i sentrum. Den hydrauliske servostyringen til T6 har vært utgangspunktet for det elektromekaniske systemet vi finner i T6.1. Dette forandrer alt, fordi det åpner for tilgang til nye assistentsystemer. I T6.1 ønsket vi å sette nye standarder for bilsikkerhet, komfort og kjørestabilitet. Og jeg mener vi har gjort betydelige fremskritt her”.

Your browser is outdated!

Please get a decent browser here or there