Oi sann! Du bruker visst en utdatert nettleserversjon :(

Du ser denne meldingen fordi du enten bruker en utdatert nettleserversjon av Google Chrome, Firefox eller Safari, eller fordi du bruker Internet Explorer. For at denne nettsiden skal fungere ber vi deg om og vennligst oppdatere nettleseren din om du bruker Google Chrome, Safari eller Firefox eller bytte til én av disse da den altså ikke støtter bruk av Internet Explorer.

pressen prøvekjørte Transporter 6.1 og Multivan 6.1 i Amsterdam

Presselansering Transporter 6.1 varebil - Digitalisert og oppgradert | 23.08.2019

Presselansering Transporter 6.1 varebil - Digitalisert og oppgradert | 23.08.2019

Endelig fikk journalistene både ta, kjenne og kjøre Transporter 6.1 under presselansering i Nederland. Den første digitale Transporteren er klart til tjeneste!
 

Endelig fikk journalistene både ta, kjenne og kjøre Transporter 6.1 under presselansering i Nederland. Den første digitale Transporteren er klart til tjeneste!
 

Høydepunkter:

  • Elektromekanisk styreservo gir tilgang til tallrike assistentsystemer
  • Mer direkte styreutveksling og forbedrede kjøreegenskaper
  • Nytt frontdesign med ny støtfanger og ny grill
  • Nye hovedlykter (H7), baklykter og felger
  • Ryggekamera for sidehengslede bakdører fra fabrikk
  • Nytt dashbord med nye instrumenter
  • Gjennomlastningsluke i skillevegg
  • Nytt interiør, inkludert mulighet for mørk interiørfarge på Transporter
  • Siste generasjon av infotainmentsystem (MIB 3) fra Volkswagen
  • We Connect onlinetjenester blir tilgjengelige

Design

Transporter 6.1 har mer kompakte frontlykter, og et smalere øvre område av radiatorgrillen. Alle delene i fronten, fra panseret og ned, er nye. Et stort luftinntak understreker bilens bredde, og gir den et enda mer markant uttrykk på veien.

Alle versjoner får en todelt kromdel som løper i full bredde og inn i LED-stripene som utgjør kjørelysene. Varebilen får dermed en helt spesiell utstråling, og kan gjenkjennes som en Transporter 6.1 på lang avstand. Fronten kan også personaliseres med flere kromdetaljer, avhengig av modell og utstyrsnivå. Utvalget av farger og felger er også fornyet.

Volkswagen Transporter er originalen i klassen, med 12 millioner solgte eksemplarer over hele verden. Her følger form og funksjon i beste Bauhaus-tradisjon. Helt fra den første T1-versjonen ble avduket i 1949, har Volkswagen kombinert maksimal plassutnyttelse med et stilrent design.

Gjennomgående tekniske endringer

Den hydrauliske servostyringen i T6 erstattes av et elektromekanisk system i T6.1, som tillater aktive styreinngrep. Det gir helt nye mulighet for nye assistentsystemer, men også mer agile kjøreegenskaper.

Den elektromekaniske styringen overfører nemlig styrekommandoene mer direkte til hjulene enn systemet i de tidligere modellene. Det gjør T6.1 atskillig mer kvikkstyrt og presis ved svingkjøring.

Potensialet i den nye styringen utnyttes vet at også dekksortimentet er oppdatert, og både det konvensjonelle og det adaptive understellet er optimalisert. Med andre generasjon av det dynamiske understellet (DCC) er justeringsmulighetene økt, og føreren kan velge dempingsgrad sømløst med en glidebryter.

I Norge leveres T6.1 med tre effektive 2,0-liters turbodieselmotorer (2,0 TDI), som alle tilfredsstiller utslippskravene i Euro 6d-TEMP-EVAP.

Ny standard for assistentsystemer

Sidevindassistent:
De nye assistentsystemene inkluderer «Cross Wind Assist», som blir standard i alle T6.1. Når systemet registrerer sidevind i 80 km/h eller mer, stabiliseres kjøretøyet automatisk, noe som gir en betydelig sikkerhetsgevinst.

Lane Assist:
Takket være den elektromekaniske servostyringen, vil også «Lane Assist» være tilgjengelig. Systemet leser veimarkeringene ved hjelp av kamera, og holder T6.1 automatisk i kjørefeltet.

Parkeringsassistent:
«Park Assist» vil fra nå av forenkle parkering og rygging ut fra parkeringsplasser. Når systemet er aktivert, vil kjøretøyet automatisk guides inn og ut av trange områder – det eneste sjåføren trenger å gjøre er å kontrollere gass og brems.

Sensorbasert sidebeskyttelse:
For å unngå uhell under manuell manøvrering, er sidebeskyttelsessystemet fra Crafter nå tilpasset bruk i T6.1. Det bruker ultralydsensorer fordelt rundt kjøretøyet for å redusere risikoen for sammenstøt.

Utmanøvreringsassistent:
«Rear Traffic Alert» beskytter mot ulykker ved rygging. Systemet varsler om kjøretøy som nærmer seg vinkelrett på ryggeretningen. Dersom sjåføren ikke reagerer, griper systemet aktivt inn med bremsene.

 

Tilhengerassistent:
«Trailer Assist» gir enklere rygging med tilhenger for kjøring med stor varebil.

Alle utgavene i modellutvalget er ideelle trekkvogner, med maksimal tilhengervekt på opptil 2500 kg (avhengig av motorvalg). Nå vil «Trailer Assist», kjent fra Crafter, gjøre det enklere å manøvrere med tilhenger.

Systemet tar hånd om all den kompliserte omvendttenkingen rygging med tilhenger tradisjonelt krever. Med «Trailer Assist» justerer sjåføren ganske enkelt ønsket ryggevinkel med rotasjonsbryteren til de elektriske speilene – som blir en joystick – sammen med displayet i dashbordet. Så tar T6.1 over styringen.

«Trailer Assist» benytter «Park Assist», den elektromekaniske styringen og «Rear Wiew»-ryggekameraet – som registrerer tilhengervinkelen.

Utvalget av nye tilgjengelige støttesystemer suppleres med et frontkamera som sørger for skiltgjenkjenning.

Digitalisert interiør gir nytt dashbord

T6.1 kan leveres med tredje generasjon av Volkswagens modulære infotainmentsystem (MIB3). Instrumentene kan gjøres heldigitale ved også å velge «Digital Cockpit». Symbiosen av disse systemene utgjør et nytt digitalt landskap, som er arrangert langs én visuell akse.

«Digital Cockpit» har et display hele 10,25 tommer, som setter en ny standard for klar lesbarhet og kvalitetsfølelse (standard på Multivan Highline). Sjåføren vil kunne velge mellom forskjellige visninger med «Wiew»-knappen på multifunksjonsrattet.

De tradisjonelle, analoge instrumentene er også redesignet, med et multifunksjonsdisplay sentralt mellom instrumentklokkene.

MIB3 og «App Connect»

Et annet høydepunkt i T6.1 er det nye navigasjonssystemet i MIB3: «Discover Media», med 8,0 tommers display, og «Discover Pro», med 9,2 tommers skjerm. Den grafiske layouten på disse touchskjermsystemene er ny.

Startskjerm og funksjoner kan personaliseres, på samme måte som på en smarttelefon. Displayet på «Discover Pro» er også dekket av glass.

Den største utstyrsnyheten i alle infortainmentsystemene er et integrert SIM-kort (eSIM). Det er standard fra «Composition Colour». eSIM åpner for en hel rekke online baserte funksjoner og tjenester, for eksempel «eCall»: I et ulykkestilfelle vil systemet automatisk sende bilens posisjon til et nødsenter, og en taletilkopling blir opprettet. Dersom det ikke svares fra kjøretøyet, alarmeres nødetatene.

I tillegg vil eSIM representere grensesnittet til «Volkswagen We» – en ny verden av onlinetjenester. MIB3-displayene vil for eksempel gi direkte tilgang til internettradio og strømmetjenester.

Stemmestyrte kommandoer blir smarte gjennom eSIM-tilkopingen i T6.1. Støtte for norsk språk er foreløpig ikke tidfestet.

«App Connect» er en annen viktig funksjon i MIB3. Apper fra smarttelefoner som Google Maps eller Spotify kan brukes direkte via touchskjermene (både 8,0 og 9,2-tommer). Til nå har slik tilkobling krevd kabel. Det er nå et tilbakelagt stadium for iPhone-brukere: Så snart en iPhone er paret med MIB3, vil den automatisk kommunisere med infotainmentsystemet via bluetooth og trådløs Apple Car Play®.

Kompatible smarttelefoner av alle merker kan også lades trådløst på en induktiv ladesone i det nye dashbordet.

Nye løsninger for en perfekt arbeidsdag

Volkswagen Nyttekjøretøy har utviklet helt nye løsninger, skreddersydd for en effektiv arbeidsdag. Det inkluderer 230-volt stikkontakt ved førersetet, og et låsbart rom i dobbelbenken på passasjersiden (tilvalg).

Gjennomlastningsluke for ekstra lange objekter er standard: De kan nå skyves under dobbelbenken på passasjersiden. Det øker maksimal kollilengde fra 2450 mm til 2800 mm, og fra 2900 mm til 3300 mm for utgaver med lang akselavstand.

Transporter vil også leveres med separat låsing av lasterommet som standard, med to moduser: låsing bare av kabinene, eller låsing bare av lasterommet.

Teknisk oversikt Transporter 6.1

Motoreffekt

81 kW (110 hk)

110 kW (150 hk)

146 kW (199 hk)

Maks. dreiemoment

250 Nm

340 Nm

450 Nm

Girkasse

5 trinn manuell

 

6 trinn manuell eller 7 trinn DSG

7 trinn DSG

4MOTION firejkulstrekk

Nei

Ja (Tilvalg)

Ja (Tilvalg)

Toppfart

164 km/t

183 km/t

201 km/t

Blandet forbruk*

7,1 - 9,4 l/mil

7,0 - 9,6 l/mil

**

CO2-utslipp

187,3 - 245,1 g/km

184,2 - 249,7 g/km

**

*WLTP **Foreløpig ikke tilgjengelig

Norske priser er ikke endelig fastlagt

Maks. dreiemoment

250 Nm

Girkasse

5 trinn manuell

 

4MOTION firejkulstrekk

Nei

Toppfart

164 km/t

Blandet forbruk*

7,1 - 9,4 l/mil

CO2-utslipp

187,3 - 245,1 g/km

*WLTP **Foreløpig ikke tilgjengelig

*WLTP **Foreløpig ikke tilgjengelig

Norske priser er ikke endelig fastlagt

Norske priser er ikke endelig fastlagt

Norsk modellprogram

  • Transporter Kassebil
  • Transporter Personbil*
  • Transporter Exclusive* (Godt utstyrt Norsk modell)
  • Transporter Pickup (enkel/dobbel kabin)
  • Caravelle Varebil*
  • Caravelle Personbil* (Comfortline og Highline)
  • Multivan Highline*

*modellen har redusert motorprogram

 

Norsk standard Transporter 6.1

Modellene som tilbys i Norge har følgende utstyr utover vanlig standard:

  • Sidevindassistenten «Cross Wind Assist»
  • Cruisekontroll
  • «Front Assist» med City-nødbremsfunksjon
  • Gjennomlastningsluke i skillevegg
  • Radio 6,5" Composition Color m/DAB+
  • Kjørecomputer Plus
  • 3,0 tonn tillat totalvekt (Tidligere modell: 2,8 tonn)
  • Lys- og siktpakke (automatisk dimming av innvendig bakspeil, automatisk kjørelysfunksjon, regnsensor)
  • E-Call (Nødanropssystem)