Den nye Caddy 5 personbil varebil familiebil 7-seter

Verdenspremiere for nye Volkswagen Caddy | 21.02.2020

Pressemelding:
20. februar var det verdenspremiere i Düsseldorf for femte generasjon Volkswagen Caddy, ny og innovativ. Nykommeren er digital, tilkoplet internett og mer effektiv enn noen gang.

Les hele pressemeldingen under eller ta neste steg;
Pressemelding:

Les hele pressemeldingen under eller ta neste steg;
  1. Verdenspremiere: Nye Caddy person- og varebil

Nye Caddy blir som en smarttelefon på hjul

Nye Caddy imponerer både som varebil og personbil. Når den 5. generasjonen nå vises, er enhver detalj ny fra grunnen av. For første gang er bestselgeren basert på MQB-plattformen, som åpner for ny høyteknologi: Nye Caddy blir som en smarttelefon på hjul.

– Med betydelig mer plass, perfeksjonerte detaljer, ny teknologi og nytt og dynamisk design representerer den nye Caddy et stort sprang, sier Thomas Sedran, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy i Tyskland.

• Suksessmodell: Over tre millioner eksemplarer av nye Volkswagen Caddy er produsert

• Dynamisk: Ny konstruksjon, basert på den modulære plattformen for tverrstilt motor (MQB)

• Kompakt utvendig, ekstra romslig innvendig: Nye Caddy Maxi har plass til to europaller

• Effektiv: Nye TDI-motorer med lavere forbruk og sterkt redusert NOx-utslipp

• Sikker og komfortabel å kjøre: 19 nye eller forbedrede førerassistentsystemer

Distinkt design og nye funksjoner

Overgangen til MQB-plattformen er synlig i form av mer dynamiske proporsjoner. Den tekniske muligheten er benyttet til å lage et helt nytt karosseridesign – mer dynamisk og distinkt enn noen gang. Og luftmotstanden er lavere, med en Cw-verdi som er redusert fra 0,33 til 0,30. Det er en ny målestokk i klassen.

Caddy vil også få nye funksjoner. For eksempel kan elektrisk lukkehjelp av skyvedører og bakluke bestilles, og personbilutgaven kan leveres med et panoramatak på hele 1,4 m2. 18 tommers lettmetallfelg er standard på toppversjonen, og frontlykter og baklys er med LED-teknologi. For første gang kan også Caddy leveres med nøkkelfri adgang og start (Kessy), og med «Digital cockpit».

Nye modellbetegnelser og to europaller

Den nye Caddy vil fortsatt kunne leveres om varebil og i ulike personbilversjoner. Utstyrsversjonene av personbilutgaven vil få nye navn: «Caddy» blir basisutgaven, «Life» får utvidede spesifikasjoner, og «Style» blir premiumutgaven. Det er verd å merke seg at alle utgavene vil få et høyere utstyrsnivå enn forgjengeren.

Den 5. generasjonen av allrounderen imponerer med merkbart mer plass. Den lange versjonen – Caddy Maxi – vil for eksempel nå romme to europaller. De kan enten lastes sidelengs i midten og bak, eller sideveis i midten og på langs bak.

vw Volkswagen nye Caddy 5 Maxi varebil familiebil verdenspremiere
Nye Caddy varebil: Attraktivt design med LED-lys, og kjente styrker som stor lastekapasitet vil fortsatt gjøre den til en hverdagshelt for bedrifter.

Digital cockpit

Betjeningselementene har helt ny utforming, og de interaktive grensesnittene kan om ønskelig leveres heldigitale («Digital Cocpit»). Infotainmentsystemet har en skjerm på mellom 6,5 og 10 tommer, alt etter utstyrsversjon, og er basert på den nye MIB3-arkitekturen.

Sammensmeltingen av «Digital Cockpit» og det største navigasjonssystemet utgjør et nytt digitalt landskap: «Innovision Cockpit». Integrert eSIM betyr at den nye Caddy-en alltid er online, og gir tilgang til mobile nettjenester og funksjoner fra «Volkswagen We». Den nye Caddy har også digitale brytere for lys-, sikt-, lyd- og menyfunksjoner.

I tillegg gjør LED-interiørlys, ergonomiske seter og 230V-strømuttak Caddy til en behagelig og praktisk følgesvenn. Nye takventiler gir også bedre klimatisering av baksetene i personbilutgavene.

Nye assistentsystemer gjør Caddy sikrere

Seks av de 19 førerassistentsystemene til Caddy er helt nye. Det inkluderer «Travel Assist» for første gang i et nyttekjøretøy fra Volkswagen, som tillater assistert kjøring over et stort hastighetsspenn. Med «Travel Assist» har også multifunksjonsrattet kapasitive sensorer. De registrere selv lette berøringer, slik at falske alarmer unngås.

Den nye Caddy kan også leveres med «Trailer Assist», kjent fra Transporter og Crafter, som gjør rygging med tilhenger betydelig enklere. I tillegg kommer «Side Assist», som også inkluderer «Rear Traffic Alert». De eksisterende assistentsystemene i Caddy er også betydelig utvidet og oppdatert med nye funksjoner.

Dobbeldosering gir betydelig lavere utslipp

Motorene er også innovative, med inntil 12% redusert drivstofforbruk. De er fra Volkswagens siste utviklingstrinn: Alle har partikkelfilter, og alle oppfyller de nye Euro 6-utslippskravene, som gjelder fra 2021. TDI-motorene har et effektspenn fra 75 hk (55 kW) til 122 hk (90 kW).

For første gang har motorene to SCR-katalysatorer og dobbelinjeksjon av AdBlue. Dermed reduseres utslippene av NOx betydelig sammenlignet med forgjengeren, og motorene i Caddy er blant verdens reneste dieselmotorer. Også den TSI-bensinmotoren på 116 hk (84 kW) er et effektivt alternativ.

Nye Volkswagen Caddy lanseres i Norge ca uke 47. Produksjonsstart for kundebiler i kort akselavstand er i uke 40. Caddy Maxi vil ha noe senere produksjonsstart, det samme gjelder Caddy 4MOTION som har planlagt markedsintro i 1. kvartal 2021.

(Forhåndsprognose: Endelig forbrukstall forventes å være tilgjengelig fra juli 2020).

Nye Caddy 5 stor personbil familiebil stort bagasjerom 7-seter
Nye Caddy personbil: Mer sportslighet, samtidig som den er gjenkjennelig og pålitelig for aktive personer og familier med behov for stor plass og/eller plasskrevende fritidsaktiviteter.

Oi sann! Nettleseren du bruker støttes ikke eller er utdatert

Vi kan ikke vise deg innholdet på denne nettsiden fordi din nettleser enten er utdatert eller ikke støttes. Nettsiden fungerer best med Firefox eller Google Chrome. Les mer og last ned Firefox nettleser her eller Google Chorme nettleser her.