ID. BUZZ Cargo el varebil
ID. BUZZ Cargo el varebil
- Konseptbilen forventes i 2022*
- Antatt rekkevidde opptil 548 km (WLTP)*
- Hurtiglader - 80 % batterikapasitet på 30 min*
- Maksimal nyttelast ca. 800 kg*
- Større enn Caddy, mindre enn Transporter
- *Vi oppdaterer siden fortløpende. Verdier oppgitt på denne siden kan endre seg frem mot lansering.
Økt rekkevidde & hurtiglading
- Rekkevidde
Avhengig av størrelsen på batteripakken kan ID. BUZZ Cargo oppnå en rekkevidde på inntil 322/ 548 km (WLTP)*. Hvis du hovedsakelig kjører normale avstander på en daglig og ukentlig basis i bysentra vil et lithium-ion batteri med energikapasitet på 48 kWh* anbefales. Hvis det er behov for lengre rekkevidde kan energikapasiteten på batteriet økes til 111 kWh*. - Hurtigladermulighet
Batteriet i ID. BUZZ Cargo vil oppnå 80 % kapasitet etter bare 30 minutters hurtiglading (DC) ved 150 kW ladeeffekt*. - Motor og firehjulstrekk
Batteriet i ID. BUZZ Cargo kombineres med en 201hk (150kW)* elektrisk motor, ett-trinns girkasse og forhjulstrekk. I Norge er firehjulstrekk populært og vi håper dette vil komme som standard etterhvert.
Nytenkende teknologi i ID. BUZZ Cargo
- Touch-teknologi*
Som du ser på bildet har rattet på prototypen av ID. BUZZ fått et helt nytt design. Den nye utformingen er både teknologisk, visuelt og ergonomisk nytenkende. Tradisjonelle brytere, spaker og knapper på rattet og ellers på innsiden av el varebilen er byttet ut med pekeplate og sensorbasert teknologi. - "Smarte" lys*
Også lysteknologien er nytenkende på ID. BUZZ Cargo. Når elbilen svinger ut fra en vei retter den LED-hovedlyktene, eller "blikket", mot kjøreretningen. Når den registrerer personer i veikanten vil den også kunne vende blikket mot dem.
God plass til nyttelast & varebilinnredning
- En plassensasjon*
ID. BUZZ Cargo el varebil forventes å bli en plass-sensasjon. Takket være den plassbesparende elektriske drivlinjen (MEB) hvor batteriet befinner seg i bunnen og motoren er plassert på for- og bakaksel, frigjøres det masse plass til nyttelast. Dette gir lagringsplass til verktøy og personlige eiendeler både foran og bak på varebilen. - Mål og nyttelast*
ID. BUZZ Cargo forventes å bli 5m lang, 1.97m bred og 1.96m høy. Maksimal nyttelast er så langt estimert til ca. 800 kg. - Kommer også som personbil
Personbilvarianten ID. BUZZ kommer med opptil 8 seter og har også to bagasjerom. Les mer om ID. BUZZ personbil her .
"Pilot" kjøremodus | ID. BUZZ Cargo elvarebil
Dette er navnet på programmet som styrer de selvkjørende funksjonen på ID. BUZZ Cargo. Når programmet aktiveres av føreren vil det kunne styre varebilen for deg. Ved hjelp av et head-up-display basert på såkalt "utvidet virkelighet" teknologi (Augmented Reality) vil displayet kunne vise data som grafikk og navigasjonsretning slik at du som fører kan se dette på frontruten. Du vil derimot oppleve det som om informasjonen vises 7 til 15 meter foran deg*. Det blir spennende å se hvorvidt dette blir en realitet, og i så fall i hvilken grad, når den lanseres.
*ID. BUZZ er en konseptbil. Vi oppdaterer siden fortløpende. Opplysninger oppgitt på denne siden kan endre seg frem mot lansering.
ID. BUZZ Cargo elvarebil
ID. BUZZ Cargo elvarebil
Kjent klassiker i ny elektrisk drakt
Høsten 2018 lanserte Volkswagen konseptbilen ID. BUZZ Cargo på varebilmessen IAA i Hannover. Designen baserer seg på personbilvarianten ID. BUZZ som igjen er en fornyelse av den folkekjære Volkevognbussen T1 type 2. Slik det ser ut i dag blir ID. BUZZ verdens første multifleksible elbil og el varebil i ett. El varebilen blir digital og kombinerer moderne design med stor plass og lang rekkevidde. Denne siden oppdateres fortløpende etterhvert som vi får mer informasjon. Trenger du en større el varebil anbefaler vi deg å sjekke ut helelektriske e‑Crafter.
ID. BUZZ Cargo på vei mot 2022
ID. BUZZ Cargo tydeliggjør retningen Volkswagen nå tar på vei mot et bredere elektrisk modellutvalg for nyttekjøretøysegmentet. El varebilen er også det første eksempelet på hvordan Volkswagen personbil sin ID.-familie og MEB-plattformen forgrener seg videre ut til Volkswagen Nyttekjøretøy.
ID. BUZZ Cargo vil være utviklet på den helt nye MEB-plattformen fra Volkswagen som innebærer at el varebilen er bygget «fra batteriet og opp». Det betyr at ID. BUZZ Cargo er planlagt og designet som 100 % elbil fra dag én, uten kompromisser på teknologi, plass, batteri/rekkevidde og muligheter for oppgraderinger i fremtiden. Plattformen er i tillegg skalerbar som gjør at Volkswagen Nyttekjøretøy i fremtiden også kan tilby nye bilmodeller i ulike segmenter som tilfredsstiller kundebehov på denne plattformen.
ID. BUZZ Cargo vil på samme måte som e‑Crafter, være nok et symbol på optimal teknologi for utslippsfri varetransport i bysentre da den i stor grad forventes å være selvkjørende. Dette er et ideelt elektrisk transportkonsept for varelevering i urbane strøk.