vw Volkswagen id buzz cargo elektrisk varebil elbil elvarebil el varebil
vw Volkswagen id buzz cargo elektrisk varebil elbil elvarebil el varebil
vw Volkswagen id buzz cargo elektrisk varebil elbil elvarebil el varebil

ID. Buzz Cargo

El varebilen vi alle venter på?

El varebilen vi alle venter på?

ID. Buzz Cargo kort oppsummert

Forventes leveringsklar fra 2022 | Antatt rekkevidde opptil 548 km (WLTP) | Hurtiglader skal gi 80 % batterikapasitet på 30 min | Maksimal nyttelast estimert til ca. 800 kg | Dette er en koseptbil og vi oppdaterer siden fortløpende når vi får mer informasjon

Kjent klassiker i ny elektrisk drakt.

vw Volkswagen id buzz cargo elektrisk varebil elbil elvarebil el varebil bakside bakdører

Høsten 2018 lanserte Volkswagen el varebil ID. Buzz Cargo på varebilmessen IAA i Hannover. Den forventes å være leveringsklar fra 2022 om alt går som planlagt. Det antas at den vil ha en rekkevidde på opptil 548 km (WLTP) takket være den modulære MEB-plattformen den er bygget på. Designen baserer seg på personbilvarianten ID. Buzz som igjen er en fornyelse av den folkekjære Volkevognbussen T1 type 2. Slik det ser ut i dag blir ID. Buzz verdens første multifleksible elbil og varebil i ett. Elvarebilen blir digital og kombinerer moderne design med stor plass og lang rekkevidde. Denne siden oppdateres fortløpende etterhvert som vi får mer informasjon. Trenger du en større el varebil anbefaler vi deg å sjekke ut helelektriske e-Crafter.

ID. Buzz Cargo på vei mot 2022

vw Volkswagen id buzz cargo elektrisk varebil elbil elvarebil el varebil MEB-plattform drivlinje

ID. Buzz Cargo tydeliggjør retningen Volkswagen nå tar på vei mot et bredere elektrisk modellutvalg for nyttekjøretøysegmentet. El varebilen er også det første eksempelet på hvordan Volkswagen personbil sin ID.-familie og MEB-plattformen forgrener seg videre ut til Volkswagen Nyttekjøretøy. Du kan lese mer om de andre elektriske nyhetene som ble presentert på IAA-messen 2018 i Hannover her

ID. Buzz Cargo vil være utviklet på den helt nye MEB-plattformen fra Volkswagen som innebærer at el varebilen er bygget «fra batteriet og opp». Det betyr at ID. Buzz Cargo er planlagt og designet som 100 % elbil fra dag én, uten kompromisser på teknologi, plass, batteri/rekkevidde og muligheter for oppgraderinger i fremtiden. Plattformen er i tillegg skalerbar som gjør at Volkswagen Nyttekjøretøy i fremtiden også kan tilby nye bilmodeller i ulike segmenter som tilfredsstiller kundebehov på denne plattformen.

ID. Buzz Cargo vil på samme måte som e-Crafter, være nok et symbol på optimal teknologi for utslippsfri varetransport i bysentre da den i stor grad forventes å være selvkjørende. Dette er et ideelt elektrisk transportkonsept for varelevering i urbane strøk, sier Eckhard Scholz - styremedlem i ledelsen hos Volkswagen Nyttekjøretøy Tyskland. 

Økt rekkevidde og hurtiglading.

vw Volkswagen id buzz cargo elektrisk varebil elbil elvarebil el varebil ladeuttak hurtiglader hurtiglading lading lader ladeboks vegglader hjemmelader
  • Rekkevidde
    Avhengig av størrelsen på batteripakken kan ID. Buzz Cargo oppnå en rekkevidde på inntil 322 / 548 km (WLTP). Hvis du hovedsakelig kjører normale avstander på en daglig og ukentlig basis i bysentra vil et lithium-ion batteri med energikapasitet på 48 kWh anbefales. Hvis det er behov for lengre rekkevidde kan energikapasiteten på batteriet økes til 111 kWh.

  • Hurtigladermulighet
    Batteriet i ID. Buzz Cargo vil oppnå 80 % kapasitet etter bare 30 minutters hurtiglading (DC) ved 150 kW ladeeffekt.

  • Motor og firehjulstrekk
    Batteriet i ID. Buzz Cargo kombineres med en 201hk (150kW) elektrisk motor, ett-trinns girkasse og forhjulstrekk. I Norge er firehjulstrekk populært og vi håper dette vil komme som standard etterhvert.

ID. Buzz Cargo byr på nytenkende teknologi.

vw Volkswagen ID. Buzz Cargo el varebil elbil elektrisk miljøvennlig utslippsfri interiør førerhus selvkjørende
  • Touch-teknologi
    Som du ser på bildet har rattet på prototypen av ID. Buzz fått et helt nytt design. Den nye utformingen er både teknologisk, visuelt og ergonomisk nytenkende. Tradisjonelle brytere, spaker og knapper på rattet og ellers på innsiden av el varebilen er byttet ut med pekeplate og sensorbasert teknologi.

  • "Smarte" lys
    Også lysteknologien er nytenkende på ID. Buzz Cargo. Når elbilen svinger ut fra en vei retter den LED-hovedlyktene, eller "blikket", mot kjøreretningen. Når den registrerer personer i veikanten vil den også kunne vende blikket mot dem. 

  • ID. Buzz Pilot kjøremodus
    Dette er navnet på programmet som styrer de selvkjørende funksjonen på ID. Buzz Cargo. Når programmet aktiveres av føreren vil det kunne styre varebilen for deg. Ved hjelp av et head-up-display basert på såkalt "utvidet virkelighet" teknologi (Augmented Reality) vil displayet kunne vise data som grafikk og navigasjonsretning slik at du som fører kan se dette på frontruten. Du vil derimot oppleve det som om informasjonen vises 7 til 15 meter foran deg. Det blir spennende å se hvorvidt dette blir en realitet, og i så fall i hvilken grad, når den lanseres.

God plass til nyttelast og varebilinnredning.

vw Volkswagen ID. Buzz Cargo el varebil elbil elektrisk miljøvennlig utslippsfri oppbevaring varerom baggasjerom baggasjeplass
  • En plass-sensasjon
    ID. Buzz Cargo el varebil forventes å bli en plass-sensasjon. Takket være den plassbesparende elektriske drivlinjen (MEB) hvor batteriet befinner seg i bunnen og motoren er plassert på for- og bakaksel, frigjøres det masse plass til nyttelast. Dette gir lagringsplass til verktøy og personlige eiendeler både foran og bak på varebilen.

  • Mål og nyttelast
    ID. Buzz Cargo forventes å bli 5m lang, 1.97m bred og 1.96m høy. Maksimal nyttelast er så langt estimert til ca. 800 kg. 

  • Kommer også som personbil
    Personbilvarianten ID. Buzz kommer med opptil 8 seter og har også to bagasjerom. Les mer om ID. Buzz personbil her.

Your browser is outdated!

Please get a decent browser here or there