2.3.47.2, 2017-10-10 18:26:25
ID Buzz Cargo elektrisk varebil el varebil miljøvennlig varebil e-mobilitet e-mobility

I.D. Buzz Cargo.

Kjent klassiker i ny elektrisk drakt.

Da var det avgjort. Volkswagen lanserte den selvkjørende el varebil I.D. Buzz Cargo på varebilmessen IAA i Hannover. Den forventes å være leveringsklar i 2022 om alt går som planlagt og vil ha en rekkevidde på opptil 550 km (WLTP) takket være den modulære MEB-plattformen den er bygget på. Designen baserer seg på personbilvarianten I.D. Buzz som igjen er en fornyelse av den folkekjære Volkevognbussen T1 type 2. Slik det ser ut i dag blir I.D. Buzz verdens første multifleksible elbil og varebil i ett, med en modus for helautomatisk kjøring. Elvarebilen blir digital og kombinerer progressivt design med stor plass og lang rekkevidde. Denne siden oppdateres fortløpende etterhvert som vi får mer informasjon. Trenger du en el varebil nå? Da anbefaler vi deg å sjekke ut vår første helelektriske bilmodell e-Crafter.

På vei mot 2022.

ID Buzz Cargo elektrisk varebil el varebil miljøvennlig varebil e-mobilitet e-mobility

I.D. Buzz Cargo understreker retningen Volkswagen nå tar på vei mot et bredere elektrisk modellutvalg for nyttekjøretøysegmentet. Dette er også det første eksempel på hvordan I.D-familien og MEB-plattformen forgrener seg til Volkswagen Nyttekjøretøy. Du kan lese mer om våre andre elektriske nyheter med IAA messen 2018 i Hannover her

I.D. Buzz vil være utviklet på den helt nye MEB-plattformen fra Volkswagen som innebærer at el varebilen er bygget «fra batteriet og opp». Det betyr at I.D. Buzz Cargo er planlagt og designet som 100 % elbil fra dag én, uten kompromisser på teknologi, plass, batteri/rekkevidde og muligheter for oppgraderinger i fremtiden. Plattformen er i tillegg skalerbar som gjør at Volkswagen Nyttekjøretøy i fremtiden også kan tilby nye bilmodeller i ulike segmenter som tilfredsstiller kundebehov på denne plattformen.

I.D. Buzz Cargo vil på samme måte som e-Crafter, være nok et symbol på optimal teknologi for utslippsfri varetransport i bysentre da den i stor grad forventes å være selvkjørende. Dette er et ideelt elektrisk transportkonsept for varelevering i urbane strøk, sier Eckhard Scholz - styremedlem i ledelsen hos Volkswagen Nyttekjøretøy Tyskland. 

Økt rekkevidde og hurtiglading.

ID Buzz Cargo elektrisk varebil el varebil miljøvennlig varebil e-mobilitet e-mobility

Rekkevidde:
Rekkevidden er foreløpig estimert til 600 km (NEDC).

Lademulighet:
Batteriet bruker induksjonslading, men kan også kobles til en hurtiglader. Batteriet i I.D. Buzz vil nå 80 % kapasitet etter 30 minutters hurtiglading (DC) ved 150 kW ladeeffekt.

Plassbesparende teknologi:
Ved å plassere batteriet i bunnen og motor på for- og bakaksel frigjøres det nemlig masse plass til nyttelast.

Touch-teknologi.

ID Buzz Cargo elektrisk varebil el varebil miljøvennlig varebil e-mobilitet e-mobility interiør ratt selvkjørende elbil

Som du ser har rattet på I.D. Buzz fått et helt nytt design. Den nye utformingen er både teknologisk, visuelt og ergonomisk nytenkende. Tradisjonelle brytere, spaker og knapper på rattet og ellers på innsiden av bilen byttes ut med pekeplate og sensorbasert teknologi.

I.D. Buzz Pilot er også nytenkende teknologi. Dette programmet, som muliggjør de selvkjørende funksjonen, vil kunne styre varebilen for deg fra et head-up-display basert på såkalt "utvidet virkelighet" teknologi (Augmented Reality). Displayet vil vise data som grafikk og navigasjonsretning slik at føreren kan se dette på frontruten, men oppleve det som om informasjonen vises 7 til 15 meter foran deg.

Også lysteknologien er nytenkende på I.D. Buzz Cargo. Når elbilen svinger ut fra en vei retter den LED-hovedlyktene, eller "blikket", mot kjøreretningen. Når den registrerer personer i veikanten vil den også kunne vende blikket mot dem. 

God plass til nyttelast og bilinnredning.

ID Buzz Cargo elektrisk varebil el varebil miljøvennlig varebil e-mobilitet e-mobility interiør baggasjerom selvkjørende elbil

I.D. Buzz Cargo blir etter planen 5 meter lang, 1.97 meter bred og 1.96 meter høy. Denne el varebilen forventes å bli en plass-sensasjon.
Personbilvarianten kommer med opptil 8 seter og to baggasjerom - ett foran og ett bak - takket være den plassbesparende elektriske drivlinjen.

Snarveier.