2.2.0.4_0, 2017-05-15 14:52:25
ikoner sikkerhetssystemer

Førerassistentsystemer - for sikkerhet og komfort.

Som fører av en varebil tilbringer du kanskje mye tid på veien? I Volkswagens varebiler kan du nå få god hjelp i alle situasjoner. Avanserte og innovative førerassistentsystemer gir deg bedre oversikt over trafikken og dermed også bedre kjørekomfort. Førerassistentsystemene kan registrere kritiske situasjoner og gripe inn i styringen av både bremser og motor.

– Assistentsystemer er et vidt begrep, som kan deles i førerassistentsystemer og sikkerhetssystemer. Du har de som hjelper deg å forhindre en ulykke, og så er det de systemene som slår inn hvis ulykken først er ute, forklarer Jarle Johnsen. Han er produktsjef for Transporter hos Volkswagen Nyttekjøretøy.

Setter ny sikkerhetsstandard i varebilmarkedet

Volkswagen har alltid vært ledende i markedet når det gjelder å kunne tilby sikkerhetssystemer som standard i sine varebiler.

– Vi i Volkswagen var av de første varebilleverandørene, som var ute med ABS, ESP, kollisjonsputer på fører- og passasjersiden og tilhengerstabilisator som standard i våre varebiler. Også i dag er vi ledende i markedet når det gjelder standard sikkerhet- og assistentsystemer i varebilene våre. 

– Mitt inntrykk er at det er en fordel å ha en god bredde i utvalget av sikkerhet- og førerassistentsystemer fordi stadig flere ønsker skreddersøm på bilen sin. I tillegg ser kundene fordelene som ligger i det at man kan spare seg for utgifter og forhindre at småskader og ulykker skjer. Systemene er med på å øke bekvemmeligheten og komforten, gjøre bilene lettere å håndtere og de øker sikkerheten, sier Johnsen og nevner et eksempel:

– Varebiler har på grunn av sin størrelse og fasong områder som kan være vanskelige å ha oversikt over. Derfor vil «et ekstra øye» øke sikkerhetsfaktoren vesentlig og man unngår for eksempel de kjedelige og kostbare småskadene. Det gir en enorm komfort å kunne kombinere et ryggekamera med parkeringssensorer når man skal parkere en stor varebil. I tillegg til å øke sikkerheten og komforten for sjåføren, effektiviseres også hverdagen, sier han.

– Hender det at kundene deres blir forundret over utvalget som finnes?

– Ja, det gjør det. Tilbakemeldingene vi får fra kundene er at de er positivt overrasket fordi mye av utstyret som før bare var tilgjengelig for relativt kostbare personbiler nå også er tilgjengelig for varebiler, sier Johnsen.

– Hva blir det neste, tror du?

– Det er vanskelig å spå hva som vil skje i fremtiden, men det er liten tvil om at det de neste fem årene vil by på vesentlige fremskritt både når det gjelder drivlinjer samt sikkerhets- og assistentsystemer, sier Johnsen.

Erstatter ikke førerens vurderingsevne

Det kan også være fristende å spørre seg hva slike førerassistentsystemer gjør med oss som sjåfører. Blir vi bedre, dårligere, tryggere?

– Når det gjelder førerassistentsystemer og sikkerhetssystemer mener jeg det er viktig å huske på at de ikke er istedenfor, men i tillegg til førerens vurderinger på veien. Det er dessverre ofte slik at vi mennesker reagerer for sent, for svakt og/eller i panikk. Derfor er de ulike sikkerhetssystemene utviklet slik at de skal varsle føreren så tidlig som mulig slik at han eller hun får bedre tid, kan gripe inn og dermed få kontroll på bilen og situasjonen, sier Johnsen.

Han mener at alle, uansett erfaring, vil kunne ha stor nytte og hjelp av denne typen førerassistanse.

– Disse systemene er tenkt for alle. Vi kan alle reagere feil eller for sent i trafikken, og det er i slike kritiske situasjoner at systemene kan hjelpe oss ved at de varsler, får ned farten og i beste fall forhindrer ulykker helt, sier han.

Selv har han et par klare personlige favoritter blant førerassistentsystemene.

– Tilleggsutstyret Adaptiv Cruise Control er min personlige favoritt. Det gir økt kjøreglede og en avslappet kjørestil, i tillegg til at jeg kan kjøre mer drivstofføkonomisk. Ryggekameraet, som tilbys som ekstrautstyr, er også svært gunstig å bruke når jeg kjører med henger. Det har aldri vært enklere å sette på, og plassere hengeren riktig på første forsøk, sier han.